Aquest final de juliol passarà a la història pel tràgic accident del Talgo que va descarrilar a escassos quilòmetres de Santiago de Compostela. La clau de l’accident? Ja s’ha més que dit, la velocitat que va agafar el comboi, que anava a 190 km/h en un tram de via que no podia superar els 80 km/h.

Per les xarxes socials i ràdios els comentaris són molts i variats sobre això, i sobretot se centren en criticar el maquinista. Un personatge que va advertir per ràdio, segons les gravacions, que si passava alguna cosa, les víctimes caurien sobre la seva consciència. I així ha estat. Ara bé, trobar culpables és fàcil sobretot per uns mitjans de comunicació que fa anys que han perdut els escrúpols sobre la rigorositat periodística que haurien de tenir.

Però reflexionant sobre la culpabilitat, el ràpid i fàcil és assenyalar el conductor, sense parar-nos a pensar que potser estava rebent ordres d’algún superior que l’hauria pogut obligar a dur excés de velocitat perquè portàven un retard fins al moment de l’accident de 5 minuts. No vull deixar passar per alt la política de puntualitat que porta Renfe en els seus trens d’alta velocitat i les conseqüents devolucions de diners en cas que incompleixin aquesta puntualitat. En les gravacions que s’han filtrat també s’ha sabut que el maquinista estava advertint per ràdio que estaven anant a 190 km/h amb un to de alerta.

Sobre el sistema automàtic de frenatge que hi ha en cas de passar determinats punts del trajecte si el comboi duu excés de velocitat i que no estava implantat en aquell tram, també és un altre dels elements que caldria tenir present. Més que res perquè una part de culpa també hauria de recaure sobre els responsables de la seguretat de l’alta velocitat espanyola que no van implantar-ho quan devia.

La veritat només la saben els protagonistes d’aquest desastre, els comandaments de Renfe que estaven a l’altra costat de la ràdio donant ordres, i el propi maquinista (que em temo que serà el cap de turc d’aquest cas) que uns o altres van provocar que les imatges siguin impactants tal com es pot veure en el video.

Esperem no obstant, que les víctimes que hi ha hagut hagin servit per millorar els elements necessaris perquè fets com aquest, no tornin a succeïr, i que la corresponsabilitat que han tingut aquests diversos treballadors de Renfe també faci que aquest operador públic actuï pels criteris d’eficiència i seguretat que qualsevol transport de viatgers ha de tenir.

(Visited 27 time, 1 visit today)